حملة "ارميها واخرج من سجنك " تحقق نجاحا مدويا على مواقع التواصل الاجتماعى

الخميس - 30 يونيو 2016 - 05:49 ص | كتبت-ايمان محى الدين
حملة



فى ظل طرح الأفكار والسعى بكل الوسائل المتاحة لمحاربة التدخين ، لقيت الحملة الاخيرة " ارميها واخرج من سجنك " والمنتشرة فى الآونة الأخيرة على مواقع التواصل الاجتماعى ، نجاحا كبيرا حيث وصلت الى 7665 متوقف عن التدخين .

التدخين هو عادة من أسوأ العادات المنتشرة بشكل كبير وعلى نطاق واسع خاصة فى المجتمع المصرى حيث يسيطر تقريبا على الشعب بأكمله إما بالمدخنين او بالتدخين السلبى ، ولذا انطلقت حملة "ارميها واخرج من سجنك " ، ونظرا لتواجد الجميع على وسائل التواصل الاجتماعى أنشئت صفحة " ارميها " الخاصة بالحملة على موقع "فيس بوك " وذلك لنشر الصور الخاصة بالحملة حيث يطلب من المقلعين عن التدخين أخذ صورة " سيلفى " مع ورقة مكتوب عليها عدد الأيام منذ تدخينه آخر سيجارة .

ومن الجدير بالذكر أيضا أن الصفحة ذكر بها نبذة صغيرة عن الفكرة وهى : "التدخين سجن بتدخّل نفسك فيه بايديك وفاكر ده الحرية أو الرجولة أو حتى الروشنة، وبيه بتعدم كل حاجة حلوة جواك وبتقضى على شبابك بايديك عشان بس أفكار ملهاش معنى وبمبررات زى "خلاص اتعودت" و "مفيش حد بيبطل" .. أنت بتضحك على نفسك ودول ناس كانوا زيك وشبهك!، خد خطوة وقرر إنك تخرج من سجنك هتلاقى حياة تانية أفضل ليك وللناس اللى بيحبوك، واحميهم من التدخين السلبى بسببك".

مواضيع متعلقة

التعليقات

Elmalek-Cars
دليل مواقع ايجى Free xml sitemap generator
PHP Directory
education Website Promotion Free Website Directory WWWi.co.uk Search Engine Submission - AddMe